Tips när du ska kombinera foto och journalistik

Fånga din målgrupp

Det är viktigt att veta vem man skriver för. Vem ska läsa din text? Vad vill de läsa om? När du har identifierat målgruppen kanske du behöver få till en ny vinkel på ett redan uttjatat ämne. Läs målgruppens tidningar och böcker. Det ger dig en hint om vad de är intresserade av. Exempel på målgrupper är ungdomar, yngre barn, föräldrar, pensionärer, olika yrkesroller och olika befattningar.

Överraska

En bra rubrik är ibland den bästa sammanfattningen, men också en metod för att fånga läsaren. Hur överraskar man läsaren? Det finns flera sätt. Gränsöverskridande människor, människor som inte lever enligt normerna eller så lever de mycket stereotypiskt, kort sagt något som rubbar läsaren från sina trygga cirklar. En aha-känsla är svårt att få fram, men genom att välja den rätta storyn och vinkeln har du kommit långt. Berätta om motorcykelåkande mormödrar, om mannen som flyttade ut i skogen ett helt år. Ibland kommer inte storyn till dig automatiskt. Det är i mötet med andra människor du får en vink om att personen framför dig har en livshistoria som är annorlunda, provocerande eller tragisk.

Var äkta

Oavsett vad du skriver om, var genuint intresserad av historien eller personen. Halvdana texter som bara skrapar på ytan blir aldrig bra storys. Du ska fortsätta längre ner, där frågorna ibland stannar av, just för att det är för jobbigt. En äkta historia lyser igenom. Som skribent har du en viktig historia att förmedla. Var äkta. Låt inte den du intervjuar känna sig kränkt och vilja ta avstånd från storyn. Det är deras historia du ska förmedla.

Bookmark the permalink.